Ingen dikkedarer, i håndfarget garn

Nå tenkte jeg å dele litt om min siste ingen dikkedarer genseren jeg har strikket. Det har vært så koselig å dele bilder av den underveis på instagram, for hver gang jeg har delt bilde så har jeg fått sååå koselige tilbakemelding om fargen og garnet! Det har blitt en helt spesiell genser!

Garnet jeg har brukt er en tråd med tynn og singel fra Tweedytodd! Tweedytodd er to helt fantastiske damer som håndfarger de mest spektakulære hespene! Plagg jeg strikker av garnet deres havner alltid langt opp på favorittlisten. Fargen jeg har brukt heter red wind. Det garnet fant jeg på messe i Lillestrøm i høst, de lå i et hjørnet og bare ropte på meg. Da jeg kom hjem fant jeg noen nøster i dreamline air som passet perfekt sammen! Air garnet er i fargen 102. 

Av tynn og singel brukte jeg 3 hesper, også brukte jeg ca 4,5 nøste med air. Så det er en lett og deilig genser! 

Garnet er bare helt perfekt valg. Jeg syns det gjør seg veldig å bruke håndfarget garn på en genser som er så enkel i seg selv. Da blir det ikke for mye. 

Når det kommer til selve formen på genseren så har den kanskje ikke blitt heeeelt som planlagt. Selve bolen ble litt kortere enn tenkt når jeg prøvde den på, men jeg bare orket ikke å rekke opp hele ribbekanten med pusegarn, for å strikke den litt lenger. Så istedet så dro jeg godt i den etter at jeg hadde vasket den. Og det hjalp litt. I gjengjeld så ble ermene ganske lange, så de må jeg brette opp! hahahahaha! Men her er det nok brukerfeil og ikke design feil det er snakk om. Den forrige genseren jeg strikket ble voldsomt lang etter vask, så jeg holdt nok litt igjen. Heldigvis så har jeg funnet ut at jeg har en del bukser med høyt liv, pluss at jeg har fått skjørtedilla, som jeg kan strikke litt høye i livet på. Så genseren skal nok bli brukt! Jeg har allerede brukt den en dag på jobb! 

Jeg har nemlig begynt å jobbe på Nøstet mitt på ski storsenter! Fast to ganger i uken pluss ca annenhver lørdag. Så si gjerne hei hvis du ser meg :) 

Men altså, genseren havner på topp listen, selv om bolen kunne vært litt lengre. Det betyr jo egentlig at jeg bare må strikke meg en til, som kan få perfekt lengde! Ikke sant?!

Litt om selve genseren og designet, på instagram ser man tusenvis av varianter, det er også en egen gruppe på facebook som heter Ingen dikkedarer kal. Der deler mange erfaringer og garn kombinasjoner! Så man kan bli inspirert og få tips! 

Selve genseren er igrunn ganske lett å strikke. Den strikkes ovenfra og ned, og man øker ut til ermene før man setter av ermemaskene på vent - strikker bolen - og så strikker ermene. På denne måten kan man prøve genseren på underveis! Noe jeg skulle gjort en ekstra gang! Men meg om det ;) Den strikkes gjerne med to tråder, en tynn og en mohair/pusete tråd. Ingen dum genser hvis man ikke er så voldsomt dreven. Det er lett, og det er et greit prosjekt å strikke mens man ser på tv. Halsen er kanskje litt skremmende hvis man er ny i gamet, for man strikker vendinger, men da anbefaler jeg enten å søke opp german shortrows på youtube, det er en måte å vende på som jeg syns bli penest, eller man kan droppe halsutformingen. Så farlig er det ikke. 

F.eks så har topinner.no en video hvor Strikkezilla viser teknikken, ca 8min ut i denne filmen 

Designeren er danske Petiteknit. Men oppskriften fås også kjøpt på norsk. Du finner link her. Hun har dessuten så utrooooooooolig mange fine design, bl.a så har hun også kommet med oppfølgeren til ingen dikkedarer genser, nemlig ingen dikkedarer cardigan!! OMG! Det er drømmejakka, som jeg aldri kommer til å orke å strikke selv, fordi jeg har angst mot glattstrikk frem og tilbake! hahahaha! Men vi får se! Super sjalu på alle som har strikket sin cardigan! (i full frustrasjon kjøpte jeg min akryl-fulle-ingen-dikkedarer-cardigan-almost-lookalike i mellomtiden;)) 

StrikkeS!

#strikk #strikking #egostrikk #ingendikkedarer #håndarbeid #blogg #diy #julestrikk 

2 kommentarer

Charlotte

05.12.2017 kl.11:45

Kjempefin genser da :) Nydelig farge!

Jane Birke Nielsen

06.12.2017 kl.11:40

Hold nu op, hvor er den flot og lækker!

29, Rakkestad

Min strikkeblogg, med små glimt fra hverdagen. Følg med for dagens strikk, ferdige prosjekter og mine favoritter!