Valgets kval - strikkeskjørt!

Jeg har fått disse to nøstene av garnkurven.no, med utfordringen å finne noe å strikke av det. Hvert nøste har 160m og har en strikkefasthet på 22/10. Så mulighetene er jo store. Det er laget av 100% økologisk ull, og ull er noe jeg ikke akkurat har strikket masse i. Men jeg tenker noe til å bruke i barnehagen i vinter.

De første tankene gikk til lue, skjerf, votter. Men det har vi egentlig en del fra før, eller jeg har annet garn liggende til det. Så jeg spurte rett og slett mottakeren selv. Fargen gikk nemlig rett hjem. Julie ønsker seg en kjole.... av to nøster. Mange syns kanskje at jeg tryller frem mye fint med strikkepinnene. Men så flink er jeg ikke! Heldigvis så går skjørt under kategorien kjole hos vår 3åring. Og et skjørt skal jeg klare å trylle frem av to nøster! Men da kommer vi videre til neste problem. Nemlig HVILKET! 

Disse er de jeg vurderer:

Dette skjørtet heter "Bobleskjørt" og er laget av Surrehue . Jeg syns det er kjempe kult, og har tittet på det flere ganger! Her kan jeg evt bruke kontrast i snoren og innsiden av skjørtet. For jeg har noen nøster i samme garn men i annen farge, som jeg tenkte å strikke jakke i. Så da kunne jeg hatt kontrastfarge fra jakka på skjørtet. Og hvis jeg har nok garn; lommer i fargene fra skjørtet på jakka! Det tror jeg hadde blitt et fint sett! Jeg liker veldig godt å ha en kontrast på plagg som har en slik løpekant. Og på snorer! Selv om skjørtet her i ensfarget også er veldig fint! Og strukturen med bobler er så morsomt! Problemet med dette skjørtet er at jeg syns bobler tar så lang tid å strikke. Jeg har riktig nok bare prøvd å strikke en enkel hals i bobler, og da med to farger. Så kan jo være at det ikke tar så voldsomt lang tid allikevel! Noen med erfaring?

Dette skjørtet er strikket i Dale lerke, og str 3-4år trenger dessuten 3 nøster. Noe som betyr 2,1 nøter av garnet jeg har. Så det kan være for lite garn, men med kontrast så vil jeg tro det går bra. Det er flere større str som trenger 3 nøster så det kan nok mest sannsynlig gå bra! Alt i alt så er det et utrolig kult skjørt! Og jeg har misstanke om at det kanskje går fortere enn jeg frykter. 

Dette skjørtet heter løvfallskjørt og er av Strikkelisa  Jeg syns snora er kjempe dekorativ, og jeg har farge til å bruke til kontrast, som jeg beskrev på bobleskjørtet. Samtidig som at bladene tross alt er lette å strikke. Det som holder meg igjen er som bobleskjørtet, det tar tiiiiid. Jeg er ikke super glad i struktur eller mønster over hele plagget. Men det er jo fint da! Det som er så kult med dette skjørtet er at Julie har leggvarmere i samme design, og en hals som ligner. Bellajakka kan også minne om de samme bladene og den har ho også fra før. Jeg har strikket flere oppskrifter fra Strikkelisa før, og de er utrolig enkle å følge, og plaggene har god passform. Men siden jeg ikke har denne oppskriften så vet jeg ikke helt hvor mye garn som går med. Uten at det står på ravelry at man trenger fra 317m. Det vil si til den minste str. Så jeg tror kanskje jeg har litt for lite garn til denne. Men jeg kan kanskje ha nok garn hvis jeg strikker hele løpekanten i kontrast også.

Hjerteranke skjørtet til Becharmed by JMHK er siste skjørt ut. Bildet er lånt av @jannemkf på instagram. Det minner meg litt om et skjørt Julie har fra før, men uten hjertene. Og det sitter ganske fint! Og Julie er veldig glad i skjørt som står utover når ho snurrer, og i teksten på skjøtet så er det bekreftet at dette skjørtet er det SVING i :) De er jo også veldig enkle å leke i, at de ikke begrenser hvor lange skritt man kan ta f.eks. Det som holder meg igjen her er at jeg var så lei skjørtet sist, det blir så mange masker på slutten! Men det må jo til for å få denne typen. Jeg har også strikket en del fra Becharmed tidligere når Julie var mindre. Og de er utrolig dekorative. Det er også flere plagg i samme mønster som jeg evt kan strikke til. F.eks hjerteranke bolero! Det er en stund siden jeg har strikket noen av hennes oppskrifter nå, da det har gått mer i "enkle" plagg.(jeg er nok mest glad i glattstrikk som går kjapt! hehehe) Men det er jo litt morsomt med de hjertene også. Jeg er sikker på at Julie ville syns de var veldig fine! Garnmengden her tror jeg at jeg kan klare. Man trenger 3 nøster drops extra fine merino, som tilsvarer 1,9 nøster av det jeg har :) 

Altså har jeg ingen god og gyldig grunn for å IKKE strikke noen av disse! Noe som betyr at de garantert blir strikket alle sammen. Men to må jo da strikkes i annet garn. Men denne gangen tror jeg har bestemt meg for å velge Surrehue sitt design, nemlig bobleskjørt. Og vet du hva! Jeg har faktisk fått en rabattkode til alle leserne mine, på Surrehue sine oppskrifter! Hvis du oppgir koden frustubbis17 så får du faktisk hele 25% på ALLE designene til Surrehue! Direkte link til ravelry butikken hennes får du her 

Jeg har allerede benyttet meg av tilbudet! Koden varer frem til søndag 22.juli. Så ikke nøl! 

SnakkeS

#garnkurven #sponsorgarn #semilla #skjørt #strikk #strikking #strikkevalg #rabattkode

28, Rakkestad

Min strikkeblogg, med små glimt fra hverdagen. Følg med for dagens strikk, ferdige prosjekter og mine favoritter!